HjemArtiklerForbud mot markedsføring av usunn mat og drikke til barn og unge

Forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke til barn og unge

Den 25. oktober 2025 starter Helsedirektoratet sin håndheving av forbudet mot markedsføring av usunn mat og drikke mot barn og unge under 18 år. Produsenter, annonsører, idrettslag og andre som omfattes av regelverket risikerer å bli ilagt tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr ved brudd på forskriften.

Hva regnes som «usunn mat og drikke»?

Forskriften som forbyr markedsføring av usunn mat og drikke til barn og unge omfatter produkter som sjokolade, godteri, is og brus. I tillegg er også en rekke andre matvarer med høyt innhold av sukker, fett eller salt omfattet. Dette inkluderer blant annet kaker, kjeks, snacks, frokostblandinger med mye sukker, og enkelte meieri- og kjøttprodukter med tilsatt fett eller salt.

Det betyr at forbudet favner langt videre enn det man kanskje forbinder med «usunn mat og drikke» i tradisjonell forstand. Hvorvidt et produkt omfattes, beror på konkrete ernæringsgrenser fastsatt i vedlegg til forskriften.

Hva slags markedsføring er forbudt?

Det er markedsføring som er «særlig rettet mot barn» som er forbudt. Dette er tilfelle når man bruker virkemidler, uttrykk eller kanaler som særlig appellerer til personer under 18 år.
Dette omfatter blant annet:

Helsedirektoratet legger til grunn at vurderingen av om markedsføring er særlig rettet til barn skal bygge på helhetsinntrykket markedsføringen gir, ikke enkeltord eller elementer.

Det er viktig å merke seg at markedsføring som oppfordrer voksne til å kjøpe produkter til barn som er omfattet av forskriften, er forbudt. Ifølge Helsedirektoratet vil det å gi inntrykk i markedsføring av at omfattede produkter er egnet til skolemat, barnebursdager e.l. vil være i strid med regelverket.

Hva er fortsatt lov?

Hvem omfattes av regelverket?

Forskriften gjelder alle som er involvert i kommersiell markedsføring av næringsmidler i Norge - blant annet:

Medier som formidler reklame, kan holdes ansvarlige for medvirkning til brudd på reglene.

Konsekvenser for næringslivet

Forbudet innebærer at virksomheter må dokumentere at markedsføringen ikke retter seg mot barn. Dette betyr blant annet at man bør ha fokus på følgende:

Kontakt oss for veiledning


Vi bistår gjerne med juridisk vurdering av kampanjer, innhold og planlagte aktiviteter. Våre advokater har også lang erfaring med myndighetskontakt og kan bidra inn i dialog med myndighetene som utformer og tolker regelverket.

Få hjelp av en spesialist på markedsføring og immaterialrett

Hos Legalis får du råd fra noen av landets fremste eksperter i markedsføringsrett. Våre advokater bistår også i alle typer spørsmål som gjelder opphavsrett til åndsverk, varemerker og design.