Fra 1. januar 2024 ble forbrukerkjøpsloven endret. Rettighetene som forbrukere har dersom det oppstår feil eller mangler ved varer de har kjøpt fra næringsdrivende er styrket. Loven inneholder også nå regler om hvilke krav kjøpere kan stille til varer som inneholder programvare. Her er en oversikt over de viktigste endringene:
Regelen om hvem som har bevisbyrden for at en vare har en mangel er endret i kjøpers favør. Selgers ansvarsperiode har fra 1.1.2024 blitt forlenget fra seks måneder til to år. Reklamerer kjøper på varen innenfor to år etter at den ble kjøpt, er det selger, og ikke kjøper, som må bevise at varen er i tråd med lovens krav, og at selger ikke kan holdes ansvarlig for mangelen.
I motsetning til hva som har vært gjeldende rett, vil selger i utgangspunktet ikke lenger ha to forsøk på å rette mangler som oppstår. Hovedregelen vil i stedet være at selger har ett forsøk på å utbedre mangelen, og kun unntaksvis kan gis adgang til å rette den igjen. Formålet med regelendringen er å skjerpe innsatsen selger legger i produktene før salg for å sørge for at varene er feilfrie. Videre vil det også kunne skjerpe innsatsen som legges i det første rettingsforsøket.
Lovgiver har også skjerpet reglene om heving og prisavslag. I regelen om prisavslag (fkjl. § 31) er det tilføyd et et skjønnsmessig vilkår i bestemmelsen. Vilkåret går ut på at dersom det fremstår klart at selger ikke vil rette varen i samsvar med lovens krav - kan forbrukeren kreve et prisavslag tidligere enn hva som har vært tilfelle.
Ordlyden i § 32 om heving er også justert. Det er nå tydelig at det er selgers ansvar å bevise at mangler som påberopes som grunnlag for heving ikke er uvesentlige.
Ved salg av brukte biler, båter, motorsykler etc. fra forhandlere til forbrukere, har det tidligere vært vanlig at selger har tatt forbehold i kontrakten om at salgsobjektet selges "som den er". Dette har medført at selger til en viss grad har kunnet redusere ansvaret sitt for skjulte feil og mangler. Fra 1.1.2024 er det ikke lenger lov å ta et slikt "som den er"-forbehold fra selgers side. Dette gjør at kjøper stiller sterkere dersom feil som kjøper ikke er skyld i dukker opp etter overtakelse.
Forbrukere har nå krav på at smart-varer har oppdaterte programmer eller apper for å fungere som normalt. Blant annet innebærer dette at selgeren skal sørge for at forbrukeren får informasjon om og får levert digitale oppdateringer som er nødvendige for at varen skal være forenelig med lovens krav. Dersom man for eksempel kjøper en smart-klokke, og denne ikke av seg selv laster ned relevante programoppdateringer - vil det kunne anses som en mangel. Retten til oppdateringer følger reklamasjonstiden til varen på opp til fem år.
Endringene i forbrukerkjøpsloven bygger på EUs direktiv (EU) 2019/771 om visse aspekter ved avtaler om salg av varer (forbrukerkjøpsdirektivet).
Få hjelp fra advokat i forbindelse med kjøp eller salg av bil, båt, motorsykkel (MC), bobil, campingvogn eller andre varer.