HjemArtiklerKlage på bilkjøp - Er det mulig å heve kjøpet?

Klage på bilkjøp - Er det mulig å heve kjøpet?

Advokatene i Legalis hjelper hvert år et stort antall klienter i saker om kjøp og salg av bil. Hvilket ansvar har selger, og hva bør kjøper gjøre dersom det oppdages feil eller mangler ved bilen? Er det mulig å heve kjøpet?

De samme reglene vi redegjør for i denne artikkelen gjelder også ved kjøp av båt, motorsykkel, campingvogn, bobil og andre gjenstander.

Hva gjør man når man oppdager feil etter bilkjøpet?

Det første kjøper må gjøre er å reklamere til selger. Kjøper plikter å reklamere innen rimelig tid etter man oppdaget eller burde ha oppdaget feil ved bilen. Det er tilstrekkelig med en nøytral reklamasjon, det vil si å gi selger beskjed om at du mener det er en feil ved bilen, og at det er aktuelt å gjøre krav gjeldende mot selger. Reklamasjonsfristen kan begynne å løpe før man har den fulle oversikt over avviket, så det er ingen grunn til å vente med å reklamere overfor selger selv om bilen må undersøkes nærmere.

Ved kjøp fra en forhandler, vil fristen for å reklamere innen rimelig tid aldri være kortere enn to måneder.

I tillegg til at kjøper må reklamere innen rimelig tid etter man oppdaget eller burde ha oppdaget avviket, må det også reklameres innen den absolutte reklamasjonsfristen. Ved kjøp av bil fra forhandler vil man normalt sett ha reklamasjonsrett i 5 år fra overtakelsen av bilen. Dette gjelder uavhengig av om bilen er kjøpt ny eller brukt. Ved kjøp fra privatperson vil reklamasjonsretten normalt utløpe etter 2 år.

Det er ingen formkrav til reklamasjonen, men vi anbefaler å reklamere skriftlig for å ha dokumentasjon på at det har blitt reklamert over forholdet innen fristene.

Mangel på grunn av avvik fra avtalen eller fra forventet stand

Bilen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med de krav til kvalitet, funksjonalitet og andre egenskaper som følger av avtalen. Hva som anses å følge av avtalen må vurderes konkret opp mot informasjonen som har blitt gitt om bilen, kilometerstand, alder, spesifikasjoner osv.

Ved kjøp av bil fra forhandler vil det også være en mangel ved bilen dersom den ikke har de egenskaper og funksjoner som det er rimelig å forvente av den.

Mangel på grunn av tilbakeholdte eller uriktige opplysninger

Det vil også kunne foreligge en mangel dersom selgeren har forsømt å opplyse om forhold ved bilen som selger kjente eller burde kjenne til, og som kjøperen hadde grunn til å regne med å få. Det samme gjelder dersom selger har gitt uriktige opplysninger om bilen.

Hvilke krav kan gjøres gjeldende dersom det foreligger mangler?

Selger har i utgangspunktet rett til å forsøke å rette mangelen. For at selger skal ha denne rettigheten i behold, må utbedring skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Kjøperen kan nekte selger å utbedre dersom disse vilkårene ikke er oppfylt. Både selger og kjøper kan også ta initiativ til at saken løses ved at selger leverer en annen bil til kjøper (omlevering).

Dersom mangelen ikke blir utbedret i henhold til loven, vil kjøper kunne kreve prisavslag. Størrelsen på prisavslaget skal normalt settes til bilens reduserte verdi. I noen tilfeller kan prisavslaget settes til hva det vil koste å få bilen i mangelfri stand.

Ved kjøp av bil fra privatperson, vil man i stedet for prisavslag kunne velge å heve kjøpet dersom mangelen medfører et vesentlig kontraktbrudd. Ved kjøp fra forhandler, vil hevingsterskelen være nådd med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig. Det skal altså mindre til for å kunne heve kjøp av bil fra en forhandler en fra en privatperson. Ved gjennomføring av heving, vil det ofte gjøres nyttefradrag for kjørte kilometer den perioden man har kunnet bruke bilen. Kjøper vill også kunne kreve forsinkelsesrente på kjøpesummen fra selger.

Er det klart at bilen har en mangel, har kjøper også rett til å kreve erstatning fra selger for de kostnader som man blir påført som en følge av mangelen. Dette kan for eksempel være kostnader til undersøkelse av bilen på verksted eller for å rådføre seg med advokat.

Er det angrerett ved kjøp av bil?

Forbrukere som kjøper bil fra en forhandler kan i visse tilfeller ha rett til å benytte seg av angrerett og levere bilen tilbake selv om det ikke er noe feil med den. Det er aldri angrerett ved kjøp fra privatpersoner.

Dersom avtalen om kjøp av bilen er inngått elektronisk for eksempel ved utveksling av e-post eller ved utfylling av en kontrakt eller bestillingsskjema på forhandlerens nettsider, gjelder i utgangspunktet angrerettloven. Da skal kjøper fritt kunne trekke seg fra kjøpet etter at bilen er mottatt. Den ordinære angrefristen er 14 dager, men denne kan utvides til opptil 1 år dersom selger ikke har gitt opplysninger om at kjøper har angrerett.

Dersom man har møtt opp fysisk hos forhandler og underskrevet kontrakten der, er det ikke angrerett. En dom fra Høyesterett som gjelder annonsering av biler på Finn.no setter også noen begrensninger. Dersom det kan være aktuelt å benytte angrerett ved kjøp av bil, kan det være nyttig å få en vurdering av dette spørsmålet fra en av våre advokater.

Advokatfirmaet Legalis kan bistå

Advokatfirmaet Legalis har flere dyktige advokater som har lang erfaring med å bistå i saker som gjelder feil og mangler etter kjøp av nye eller brukte biler. Mesteparten av utgifter til advokatbistand i tvister som gjelder bilkjøp vil privatpersoner kunne få dekket av forsikringsselskapet hvor bilen er forsikret. Les mer om rettshjelpsdekning i forsikringer her: Rettshjelpsdekning i din forsikring – kan du få dekket advokatutgiftene? - Advokatfirmaet Legalis

Få hjelp av en spesialist på kjøpsrett

Få hjelp fra advokat i forbindelse med kjøp eller salg av bil, båt, motorsykkel (MC), bobil, campingvogn eller andre varer.