HjemArtiklerSvindel av bankkunder – når må bankene dekke tapet?

Svindel av bankkunder – når må bankene dekke tapet?

Kunder som blir utsatt for svindel med BankID, på Vipps eller i nettbanken har de siste årene fått bedre rettigheter enn hva som var tilfelle før. Men dessverre avslår mange banker fortsatt helt berettigede krav om tilbakebetaling. I denne artikkelen gir vi råd om hva man kan gjøre i slike saker.

Finansklagenemnda gir kundene medhold ved "sikker konto" og Vipps-svindel

Det finnes en rekke nye avgjørelser fra Finansklagenemnda som slår fast at det er banken og ikke kundene som skal dekke tapet når folk utsettes for avanserte former for svindel i nettbanken, med BankID og på Vipps. Advokatene hos Legalis har hjulpet flere bankkunder som har blitt utsatt for svindel å få tilbake pengene fra banken etter først å ha blitt avvist.

Felles for mange av de nyere svindelsakene, er at kundene ringes opp av personer som utgir seg for å være fra politiet eller banken. Disse ringer fra forfalskede numre som gjør at det ser ut som det faktisk er politiet eller banken som ringer. Deretter blir kundene lurt til å overføre penger ved hjelp av BankID eller Vipps til en «sikker konto» for å forhindre at svindlere får tak i pengene. Men i realiteten er det nettopp det som skjer.

Finansklagenemnda er et ekspertorgan som behandler saker mellom banker og kundene deres. Nemnda har sagt følgende om de forskjellige svindeltilfellene:

Overføring av penger til «sikker konto»

Finansklagenemnda konkluderte i et vedtak fra april 2024 med at kunder som har blitt lurt av svindlere til å overføre penger til en «sikker konto» kan kreve pengene tilbake fra banken. I den aktuelle saken hadde en gammel dame blitt oppringt av noen som utga seg for å være fra Kripos, og lurt til å overføre nesten 400 000 kroner til en «sikker konto» for å beskytte pengene sine. Nemnda kom fram til at det ikke var gitt gyldig samtykke til betalingstransaksjonen, og at banken måtte tilbakeføre pengene.

I et annet vedtak fra april 2024 presiserer nemnda at bruk av BankID-app eller lignende metode for å bekrefte transaksjonen ikke i seg selv medfører at det er gitt et gyldig samtykke. Kunden fikk derfor medhold også i denne saken, og banken måtte tilbakebetale de 100 000 som vedkommende hadde blitt svindlet for.

Overføring til svindlere på Vipps

Det har også i løpet av første halvår i 2024 vært flere saker i Finansklagenemnda hvor nemnda har konkludert med at kunder som har blitt lurt til å overføre penger til svindlere på Vipps, har krav på tilbakebetaling.

På samme måte som ved «sikker konto»-svindel, har disse kundene også blitt ringt opp av personer som utgir seg for å være fra banken eller politiet. Svindelbeløpene er ofte opp mot 100 000 kroner i disse sakene, og Vipps har valgt å følge nemndas vedtak og betale tilbake til de som har klaget.

Bankenes tilbakeføringsplikt

Det følger av finansavtaleloven at banken som hovedregel plikter å tilbakeføre penger kundene har blitt frasvindlet dagen etter at de har mottatt melding om dette. Banken kan holde tilbake en egenandel på enten 450 kroner eller 12 000 kroner, dersom de mener kunden har vært uaktsom eller grovt uaktsom. Resten av pengene må de tilbakeføre, med mindre de bringer saken inn for Finansklagenemnda eller domstolene innen fire uker.

Vi er kjent med at bankene i mange tilfeller bryter denne tilbakeføringsplikten, og har bistått flere klienter med å få tilbakeført penger i saker hvor dette er tilfelle.

Hvordan kan Legalis sine advokater hjelpe deg?

Advokatfirmaet Legalis har hjulpet flere bankkunder å få tilbake penger fra banker eller finansinstitusjoner som først har avvist kundenes krav. Mesteparten av kostnaden til advokatbistand i slike saker dekkes av rettshjelpsdekning i f.eks. innboforsikring eller forsikring tilknyttet mobilabonnement. Ler mer om dette her: Rettshjelpsdekning i din forsikring – kan du få dekket advokatutgiftene? - Advokatfirmaet Legalis

Saker der banker avslår å dekke tapene til svindelofre, kan bringes inn for Finansklagenemnda.

Finansklagenemnda er eksperter på å vurdere saker mellom forbrukere og banker/forsikringsselskaper. Behandlingen av saker i nemnda skjer skriftlig, og gebyret nemnda krever for å behandle en sak er maks 200 kroner. Man risikerer heller ikke å måtte betale noe for å dekke motpartens kostnader i forbindelse med behandling av saken.

Advokatfirmaet Legalis bistår nå en klient i en sak i Finansklagenemnda hvor vedkommende har blitt svindlet til å overføre om lag 1,5 millioner til en «sikker konto».

Vi har også hjulpet en klient å få tilbakeført 98 000 kroner pluss forsinkelsesrenter fra Vipps i en sak der kravet til klienten først ble avvist.

Få hjelp av en spesialist på kjøpsrett

Få hjelp fra advokat i forbindelse med kjøp eller salg av bil, båt, motorsykkel (MC), bobil, campingvogn eller andre varer.