HjemArtiklerKlage på bilkjøp

Klage på bilkjøp

Klager på bilkjøp er noe våre advokater hos Legalis ofte mottar henvendelser om.

Som kjøper kan du oppleve å få en bil som havarerer etter kort tid, eller du ser ved nærmere undersøkelser at den er full av rust, de lovte vinterdekkene uteble – eller annet som både er til forargelse og som kan gi deg som kjøper rettigheter.

Her er derfor litt informasjon til deg som har kjøpt en bil med mangler. De samme reglene gjelder også ved kjøp av for eksempel båt, motorsykkel, moped, elsykkel, vannscooter, campingvogn og bobil.

Privatperson eller bilforhandler

Kjøper du en bil fra en privatperson er det kjøpsloven som regulerer forholdet. Dersom du har kjøpt en bil av en bilforhandler er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Dette gjelder både ved kjøp av ny bil eller bruktbil.

Når kan du klage?

Eksempler kan være; er det avtalt at bilen skal overtas med vinterdekk, er det en mangel om disse uteblir. Er det beskrevet at registerreim nylig er byttet er det en mangel dersom det viser seg å være årevis siden.

Ofte selges bruktbiler med et «som den er»-forbehold. Selger er likevel ikke fritatt for alt ansvar. Det kan derfor være en mangel dersom selger har holdt tilbake eller gitt feil opplysninger som kan antas å ha virket inn på kjøpet. Eller dersom bilen er i vesentlig dårligere stand enn det du kunne forvente ut fra pris, alder og kjørelengde.

Vær obs på at også fullstendige ansvarsfraskrivelser kan brukes ved salg fra privatpersoner. Som hovedregel er da selger ikke ansvarlig for feil og mangler. Typisk vil dette være tilfelle hvis bilen er solgt som en delebil/reparasjonsobjekt eller uten reklamasjonsrett.

Opplysningssvikt om vesentlige forhold ved bilen eller bevisst uriktige opplysninger kan selger likevel holdes ansvarlig for – men det kan være vanskelig å bevise. Her er det viktig å huske at selgerens opplysningsplikt går foran kjøperens undersøkelsesplikt.

Foreligger en mangel, eller er bilen i vesentlig dårligere stand enn du kunne forvente?

Enkelte avvik fra avtalen ser man greit nok. Er de lovede vinterdekkene ikke levert- så foreligger en mangel.

Skal du finne ut om bilen er i vesentlig dårligere stand enn du kunne forvente anbefales at du får en sakkyndig vurdering av dette. En fagperson kan si noe om det faktisk foreligger en mangel, hva som er årsaken til mangelen og hva reparasjon kan koste.

Det første skrittet vil dermed være å innhente en takstrapport av bilen. Man vil da få dokumentert hvilke mangler bilen har og hvilke utbedringskostnader det er tale om.

Frist for å klage/reklamere


Husk at du bare har 2 års reklamasjonsrett ved kjøp fra privatpersoner. Dette kalles for den absolutte reklamasjonsfristen. Altså det tidspunkt man senest kan reklamere for at reklamasjonen anses rettidig.

Du må også reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Det anbefales at man reklamerer til selger snarest mulig- så er det gjort. Selv om du personlig skulle mene at du kan vente litt og fremdeles være innenfor «rimelig tid» er det ikke sikkert selger er enig i det. Reklamerer du for sent taper du lett kravet, og det vil du ikke. Dette kalles for den relative reklamasjonsfristen.

Ved kjøp fra bilforhandler så har man en absolutt reklamasjonsfrist på 5 år. Når det gjelder den relative reklamasjonsfristen ved kjøp fra bilforhandler så er fristen uansett to måneder fra mangelen ble oppdaget.

Hva kan du kreve?

Husk!

Lag en skriftlig avtale. Det gjør det enklere og mer oversiktlig for begge parter.
Oppdager du mangel, klag straks.

Når du kjøper bruktbil er hovedregelen at jo eldre bilen er, dess billigere og dess lengre den er kjørt – dess mindre kan du forvente av den.

For deg som selger brukt

Husk at du kan være selger i dag og kjøper i morgen. Tenk på det når du gir opplysninger om bilen, og ikke la deg friste til å fremstille den i et bedre lys enn den er. Er du usikker så ta heller et forbehold. Da kan du risikere at kjøper retter krav mot deg og at du vil ha plikt til enten reparasjon, prisavslag, erstatning eller i verste fall at kjøpet heves. Det kan både bli dyrt og tidkrevende.

Legalis hjelper deg med din sak

Trenger du bistand etter å ha solgt eller kjøpt en bil kan Legalis kontaktes på tlf. 22 40 23 00, e-post advokat@legalis.no eller ta direkte kontakt med en av våre advokater.

Mesteparten av utgifter til advokatbistand i tvister som gjelder bilkjøp vil du kunne få dekket av forsikringsselskapet hvor bilen er forsikret. Les mer om rettshjelpsdekning i forsikringer her: Rettshjelpsdekning i din forsikring – kan du få dekket advokatutgiftene? - Advokatfirmaet Legalis

Få hjelp av en spesialist på kjøpsrett

Få hjelp fra advokat i forbindelse med kjøp eller salg av bil, båt, motorsykkel (MC), bobil, campingvogn eller andre varer.