Hva gjør du dersom du oppdager feil med badet i boligen du har kjøpt? Advokatfullmektig Kristoffer Hedemark og advokat Henrik Helset hos Legalis hjalp nylig en boligkjøper som fant avvik ved badet i boligen sin. Fagkyndig rapport beskrev en rekke feil, og kjøper mistenkte derfor at badet var oppført av ufaglærte. Etter å ha klaget til Finansklagenemda fikk kjøper medhold og fikk utbetalt et stort prisavslag.
Kjøper av boligen fremmet først krav om prisavslag for det mangelfulle arbeidet til selskapet hvor selger hadde tegnet boligselgerforsikring. Selv om selger selv innrømmet at arbeidene var utført av ufaglærte, ble kravet avslått av selgers forsikringsselskap, med begrunnelsen at dette var opplyst muntlig på visning. Kjøper på sin side mente slike opplysninger ikke hadde blitt gitt. Kjøper opprettholdt derfor kravet sitt.
Kjøper tok saken videre til Finansklagenemda og ble tilkjent prisavslag som følge av de tilbakeholdte opplysningene. Prisavslaget tilsvarte det beløpet som ble krevd, minus et fradrag for at kjøper etter utbedringen av badet vil sitte igjen med et nyere og bedre bad.
Avgjørelsen viser til fast og langvarig nemndspraksis som angir at det er selger som må bevise at det ble gitt opplysninger på visning. Når kjøper bestrider dette og selger ikke kan bevise det, legges det til grunn at opplysningene ikke ble gitt kjøper før budgivningen. Sentrale opplysninger må derfor komme tydelig frem i salgsoppgaven, og det innebærer en stor risiko for selger dersom opplysningene kun gis muntlig.
Avgjørelsen slår også fast at opplysninger om ufaglært arbeid på baderom i forbindelse med en renovering, er opplysninger som kjøper kunne regne med å få. Opplysninger om ufaglært arbeid på bad kan også skape stor usikkerhet for en kjøper, og det er derfor klart at slike opplysninger er egnet til å ha virket inn på kjøpet.
Saken illustrerer hvor viktig det er å gi tydelige og fullstendige opplysninger ved boligsalg. Muntlige opplysninger om sentrale forhold er ikke tilstrekkelig, de skal også komme frem skriftlig. Hvor viktig dette er, illustreres også ved at det ble innført skjerpede krav til tydelighet i revidert avhendingslov som trådte i kraft i januar 2022. I lovens § 3-10 med tilhørende forskrift, legges det nå føringer for både opplysningenes form og innhold, slik at det ikke gis vage og ufullstendige opplysninger.
Saken viser også at man i mange tilfeller kan ha behov for advokatbistand ved tvister mot boligselger og boligselgerforsikringene. Man trenger heller ikke alltid å ta saken til retten for å få en avgjørelse i saken. Det finnes gode og rimelige alternativer til ordinær domstolsbehandling. Les: Finansklagenemnda – Legalis hjelper deg med din sak - Advokatfirmaet Legalis
Har du fått avslag fra kjøper eller boligselgerforsikring, eller trenger bistand til å fremme et krav? I Advokatfirmaet Legalis er vi spesialister på boligsaker og bistår deg gjerne i saken.
Vil du klage på boligkjøp? Eller har du solgt en bolig som kjøper er misfornøyd med? Hvordan går du fram i en sak om klage på håndverkertjenester? Legalis sine advokater hjelper deg med dette.